NB! Kirjeldatu võib kahjustada teie mõtlemisvõimet. Kui juba mõte sellest, et joodik viinapudelit suudleb, teid šokiseisundisse paiskab, ei soovita ma edasi lugeda.
Mida võiks tähendada underground-multikas? Ma ise näen seda kui joonisfilmi, mis vilistab kõikidele kõlbluse standarditele, kehastades ülimat sõna- ja arvamusvabadust. Sellise multika looja ei proovigi viisakas olla, vaid lubab endale ekspressionistlikku väljendust, isiklike fantaasiate väljendamist, ventiili avamist ja varjatud ühiskondlike probleemide avalikustamist, vastandudes kehtivatele hoiakutele ja kui soovite, siis ka valitsevatele režiimidele.
Miks mulle selline kraam meeldib? Esiteks olen ma oma huumorisoone juba ammu pekki keeranud ja teiseks peitub neis multifilmides mingi eriline säde, mida mujalt ei leia. Need oleks nagu kusagilt pimedast poest leti alt saadud, kui müüjaga aastaid sina peal oled olnud. Või on need nagu mingi kalkarite läbu keelatud ainete seltsis, kuhu Vice'i ajakirjanikuna jala ukse vahele oled saanud. Põhimõtteliselt on need nagu kohtumine hullumeelsete kohalike ambaalidega, kes sind turistikatest kuhugi silla alla soga vahele tassivad ja karmi puru nina alla suruvad, samal ajal kui naiivsed turistid mõne meetri kõrgusel teie kohal imeilusaid jõelaineid pildistavad.
Tüüp: seks, geto
1960ndatel tegutses Fritzi-nimeline kass koomiksiveergudel, kuni 1970ndatel ka kahes multifilmis elustus. Sellest on tegelikult tingitud ka visuaalselt koomiksilaadne pool. Multika peategelane, seksimaias kass, jõlgub igasugustes rentslites, kohtudes prükkarite, hullude, mõrvarite, hipide, neegervareste, debiilistunud politsei ja isegi Hitleriga. Ta käib ära nii pidudel, automatkal, haiglas, kosmoses, teispoolsuses kui ka kanalisatsioonis.
Multika avastasin ma sugulaste pool telekast umbes kümneaastasena liiga hilja üleval passides. Võite ette kujutada minu ekraanile naelutatud pärani silmi, kui vahepeal juhtusid kellegi püksid alla vajuma, jättes jeldaa ripakile, või kui paljastusid tissid, kui Fritz neid ahnelt krabas. Seal maailmas on kõik pidevalt rohelisest pilves, ühe eide igipõline unistus oli alati prostituudiks saada, seksi leiab iga nurga pealt ning neegervaresed tunduvad alati ähvardavad. Iga film mõjub kui kellegi värvikas elu, mida ei kahetseta ka siis, kui ta 20ndates eluaastates viimase hingetõmbe teeb, ning just seda tahetaksegi edasi anda. Multikas peegeldab ajastu vaimu, kui USA oli oma absoluutses mõjuvõimu tipus, ühiskond oli tänasest rohkem kihistunud, külastati veel Kuud, rassism lokkas rohkem kui täna, droogid alustasid massilist levikut ning hipid olid avastamas alternatiivset elumudelit, mis ähvardas ühiskonna pahupidi pöörata. Ning getode liiklus koosnes eranditult tossavatest vanadest autoloksudest, mis minu jaoks oli peamine.
Tüüp: veri, vägivald, nudism
Kindlasti on see 1980ndate üks underground-megahitist kultuuriikoon, millele kriitikud kahjuks halastanud pole. Võimsa jälje on jätnud see ka 2008. aastasse, kui South Park seda väga tabavalt parodeeris. Heavy Metal-i ülesehitus on nagu minu raamat - mitmed väiksemad süžeed jutustavad kokku ühe suurema. Kas selline struktuur ka meeldib, on maitseasi, aga ma mäletan, et see joonisfilm jättis mulle isiklikult kustumatu mulje. Subplot-id olid seal pisut pinnapealsed, aga struktuurne idee kui selline oli uuenduslik. Klassikaline rock, veri, vägivald ja paljad tissid on selle multika lahutamatud osad, mistõttu sobib see eelkõige (nohikutest) meestele õlu kõrvale.
Mida võiks tähendada underground-multikas? Ma ise näen seda kui joonisfilmi, mis vilistab kõikidele kõlbluse standarditele, kehastades ülimat sõna- ja arvamusvabadust. Sellise multika looja ei proovigi viisakas olla, vaid lubab endale ekspressionistlikku väljendust, isiklike fantaasiate väljendamist, ventiili avamist ja varjatud ühiskondlike probleemide avalikustamist, vastandudes kehtivatele hoiakutele ja kui soovite, siis ka valitsevatele režiimidele.
Miks mulle selline kraam meeldib? Esiteks olen ma oma huumorisoone juba ammu pekki keeranud ja teiseks peitub neis multifilmides mingi eriline säde, mida mujalt ei leia. Need oleks nagu kusagilt pimedast poest leti alt saadud, kui müüjaga aastaid sina peal oled olnud. Või on need nagu mingi kalkarite läbu keelatud ainete seltsis, kuhu Vice'i ajakirjanikuna jala ukse vahele oled saanud. Põhimõtteliselt on need nagu kohtumine hullumeelsete kohalike ambaalidega, kes sind turistikatest kuhugi silla alla soga vahele tassivad ja karmi puru nina alla suruvad, samal ajal kui naiivsed turistid mõne meetri kõrgusel teie kohal imeilusaid jõelaineid pildistavad.
Fritz the Cat (1972), The Nine Lives of Fritz the Cat (1974)
Tüüp: seks, geto
Seks ja loomad. Mis küll valesti võiks minna? |
Multika avastasin ma sugulaste pool telekast umbes kümneaastasena liiga hilja üleval passides. Võite ette kujutada minu ekraanile naelutatud pärani silmi, kui vahepeal juhtusid kellegi püksid alla vajuma, jättes jeldaa ripakile, või kui paljastusid tissid, kui Fritz neid ahnelt krabas. Seal maailmas on kõik pidevalt rohelisest pilves, ühe eide igipõline unistus oli alati prostituudiks saada, seksi leiab iga nurga pealt ning neegervaresed tunduvad alati ähvardavad. Iga film mõjub kui kellegi värvikas elu, mida ei kahetseta ka siis, kui ta 20ndates eluaastates viimase hingetõmbe teeb, ning just seda tahetaksegi edasi anda. Multikas peegeldab ajastu vaimu, kui USA oli oma absoluutses mõjuvõimu tipus, ühiskond oli tänasest rohkem kihistunud, külastati veel Kuud, rassism lokkas rohkem kui täna, droogid alustasid massilist levikut ning hipid olid avastamas alternatiivset elumudelit, mis ähvardas ühiskonna pahupidi pöörata. Ning getode liiklus koosnes eranditult tossavatest vanadest autoloksudest, mis minu jaoks oli peamine.
Heavy Metal (1981)
Tüüp: veri, vägivald, nudism
Naise keha olgu alati nähtaval, ka keset lahingut. |
Ren and Stimpy (1991-1996)
Tüüp: lollus
No milleks... |
Beavis and Butthead (1993-1997, 2011)
Tüüp: lollus
Taa-taa-taa-ta-ta! Tada-tada-tada-taa-ta-tah! Iron Man on päris lahe, hõ-hõh! |
Samas võiks saadet vaadelda ka kui kriitikat (vähemalt tollase) tänapäeva aadressil, mil püsiväärtused lahustumas olid ning noored meelelahutust ja idiootsust kummardasid. Noorte eluliini rolli täitis tollal nutitelefoni asemel televiisor, mida raamatute lugemise asemel ka religioosse agarusega vahiti. Esimeste reality show-de eetrisse tikkumine pressis inimeste ajude vahele rumaluse tangupuru ning ka multikad peegeldasid usinalt seda vaimset allakäiku. Kui öelda, et noorus on hukas, siis mulle kangastuvad eelkõige 1990ndad. Ah, kurat, ma ju ise ka...
Happy Tree Friends (1999-tänaseni?)
Tüüp: veri
Minuga õnnetusi ei juhtu, sest olen armas multikategelane. |
"Lastesõbralikumad" jõledused, mida võiks siin kontekstis mainida
Siin toodud multikad pole kindlasti underground-tüüpi selle traditsioonilises mõttes, kuid eelpool käsitletud joonissarjadega on neil kindlasti mingi vaimne lühis.
Oleme koos kihlatuga selfisid kah teinud! |
Cow and Chicken, Ed, Edd and Eddy - Neid jälkusi mu aju õnneks eriti detailselt ei mäleta, kuna sealne nüridus ähvardab vaatajat dementsusega. Eee... et kinnitada pointi, lõpetangi siinkohal ära.
No comments:
Post a Comment