Friday, 23 February 2018

Liiklus

Olen Eesti teedevõrgu pidev kasutaja ning pean vajalikuks sel teemal veidi sõna võtta. Olen märganud, et endiselt tekitavad mõned liiklusreeglid ja loogilised käitumismallid mõnes täielikku segadust. Täna kehastan isehakanud sõiduõpetajat, nii et kinnitage oma turvavööd.

Alustame põhilisest. Kui liikleja soovib pöörata, siis reastub ta juba varakult vastavasse ritta (vasakule keeraja reastub vasakusse ritta, paremale keeraja paremasse ritta). Üldiselt peetakse kombetuks, kui pöörata soovija viimasel hetkel üle kahe või kolme rea liikluskaose tekitab.

Suunatulekang
Järgmiseks suunatuled. Neid kasutatakse oma tulevase manöövri selgitamiseks kaasliiklejatele, et need teaksid juba varakult arvestada ja enda liikumist sättida, vältimaks kokkupõrget. Suunatulekangi leiate tavaliselt rooli küljest vasakult poolt.

Sinine kaugtulede märgutuli
Tuled on tõeline murekoht, sest pidevalt näen vastutulijaid, kel kaugtuled teisi tõrjuvalt pimestamas. Isegi päevasel ajal kipuvad need tohutult häirima, mistõttu neid tegelikult sel ajal ei kasutatagi. Juhin tähelepanu, et armatuuril näitab kaugtulede põlemist sinine märgutuli, mida on võimatu mitte märgata. Kes seda ikkagi ei näe, on kas tervisekontrolli üle lasknud või on autol pirn või vastav relee läbi.


331 - Sissesõidu keeld


"Telliskivi"-märk (331) ei luba edasi sõita, sest tihti on tegu vastassuunaga. Ma mõistan, et 10 meetrit on lühem tee kui 100 meetrit, aga kui siiski otsustate seda märki eirata, palun olge vähemalt nii palju inimene, et ei takista ÕIGESTI liiklejaid. Vähemasti oodake ära, mil tee on tühjem, et saaksite oma eeskirjarikkumise toime panna. Ma rõhutan, palun ärge sukelduge vastassuunalisse liiklusse.

Liikluskäitumine on üks asi, mis mu sõidu Tallinnas endiselt ebaühtlaseks muudab. On tõestatud, et ühe auto kaupa ettetrügimine ja sõelumine ei anna kuigi arvestatavat ajalist võitu. Vastupidi, see suurendab tõenäosust sattuda liiklusõnnetusse ja tekitab parajat stressi. Juhin tähelepanu, et seda on mainitud ka Liiklusseaduses:
Pg 47. (2) Teel, kus pärisuunas on kaks või enam teekattemärgisega tähistatud sõidurada, ei tohi juht tiheda liikluse korral, kui kõik rajad on ühtlaselt koormatud, ees sõitvatest sõidukitest mööda sõita. (Liiklusseadus)
Väga raske on hoida turvalist pikivahet, sest alati hõivatakse kõik vähegi autopikkused tühimikud mõne kodaniku poolt, kellel teistest tunduvalt kiirem. Muide, ette kimades ja eessõitja saba ahistades tekivad ka fantoomummikud, sest kihutaja peab pidurdama, kui eessõitjale ohtlikult ligidale jõuab. Tekib ahelreaktsioon, sest ka tema tagused "ohvrid" peavad pidurdama.


Paiknemine teel. Kui tipptunnil tekib olukord, et olete ristmiku alguses, kuid on selgelt näha, et edasi sõites jääksite punase tulega keset ristmikku seisma, siis mida tegema peaks? Väga lihtne - oodake, kuni vabaneb piisavalt ruumi ja saate edasi liikuda. Kui aga ruumi ei teki ja foorituli jõuab vahepeal punaseks minna, siis paanikaks pole põhjust, sest varsti on oodata taas rohelise tule süttimist. Pidage meeles, et kui olete teinud rutaka valearvestuse ja ristuvat suunda blokeerima asute, soovivad mitmed kaasliiklejad teie elu enneaegset lõppemist. Et teiste närve säästa ja veidigi austust üles näidata, võite püüda olukorda päästa, sättides oma auto veidi kaldu lubavamasse asendisse.

Foorid. Me teame seda, et punane keelab liikuda ning roheline lubab sõita, sest juba lasteaiast on seda meile sisendatud. Samas ikka ja jälle tundub sellega probleeme tekkivat, sest rohelise tule süttides kratsib nii mõnigi kukalt ja püüab värvi tähendust meelde tuletada. Ja kui rohelise tule lubav loomus on viimaks meenunud, asutakse käigukangi otsima. Läbi häda saadakse see ka lõpuks sisse, kuid liikuma hakkamise hetkeks on lubav foorituli säranud juba oma 5 sekundit. Siit ka minu soovitatud käitumisjuhis - kui satute foori taha esimeseks, jälgige foori. Just teist sõltub kogu kolonni liikumahakkamine ja ummiku vältimine või tekitamine. Parem olge see inimene, kes ristmiku läbilaskevõimet maksimaalsena hoiab. Kiirem liiklus ja vähem sõelujaid.

Samas kui mõni kodanik tõesti pidevalt fooril silma peal hoiab, kuid reageerimiskiirus on kahjuks lihtsalt nii halb, et ikka tekib 5 sekundi lõtk, siis soovitan meditsiinilise kontrolli läbiviimist ja kaaluda juhilubade loovutamist. Seda ei ütle ma mingi sarkasmiga, sest reaktsioonikiirusest ja sõiduki valitsemise võimest sõltuvad ka teiste elud, eriti jalakäijate omad.

Peale halva reaktsioonikiiruse on olemas veel selline nähtus nagu põhjendamatu venimine, eriti maanteel. Kui on tihe udu, läbimatu lumi või paduvihm, siis on kiiruse alandamine igati kooskõlas terve mõistusega. Kui aga tee on sile ja hooldatud, pole mingit tõsiseltvõetavat vabandust ummistada liiklust. Liiklusseaduses on üks konkreetne punkt:
Pg 50. (7) punkt 1. Juht ei tohi: 1) põhjendamatult aeglase sõiduga takistada teisi sõidukeid 
Selle paragrahviga see teema veel ei lõppe. On veel üks tore punkt:
Pg 53. (4) Kui sõidutee laius, kulg või seisund koos tiheda vastassuunaliiklusega ei võimalda ohutult mööda sõita aeglasest, suurest või piiratud sõitukiirusega sõidukist, peab sellise sõiduki juht vähendama kiirust ning vajaduse korral hoidma esimesel võimalusel võimalikult tee äärde, et tema taha kogunenud sõidukid pääseksid ohutult mööda. 
Selles punktis pole midagi arusaamatut, küll aga jääb arusaamatuks tolle juhi peas toimuv, kes niimoodi kümnete kilomeetrite kaupa keset teed solgerdab ja enda taha ussi kogub. Kui on tegu 2+2 teega, siis nähes peeglist tagant lähenevat kiiremat sõidukit, oleks viisakas suunduda paremasse ritta, sest:
Pg 51. (1) Eesliikuvast sõidukit tohib juht mööda sõita vasakult.
Liiklus puudutab meid kõiki, mitte vaid roolikeerajaid. Paljud jalakäijad pole küll autokoolis käinud, aga seaduste mittetundmine ei vabasta vastutusest.
Pg 25. (2) Jalakäija peab sõidutee ületama lühimat teed mööda, ohutussaarte olemasolul nende kaudu.
Olen märganud palju neid, kes silmad maas aeglaselt diagonaalis üle tee komberdavad, eirates enda alalhoiuinstinkti. Inimesed, palun tuletagem meelde algkoolis õpetatu - enne tee ületamist vaadata mõlemale poole ning olles veendunud, et tee on ohutu, liigse viivitamiseta üle tee liikuda.

Liikudes diagonaalis umbes 45 kraadi all, võib teekond pikeneda tervelt 1,414 korda! Suurendame lühima tee ja tegeliku tee vahelist nurka ja peagi on teekonna pikkus poolteist korda. Ajapikkusega juhtub täpselt seesama, mis tähendab seda, et jalakäija on ohutsoonis pikemat aega.

Rohkem mõistvat suhtumist ja tähelepanelikkust, nii muudame liikluse sujuvaks, kiireks ja turvaliseks.

No comments:

Post a Comment