Thursday 15 March 2018

Vananemismõtteid

Kevadel saan ma 27. See tähendab, et suurem osa 20ndatest on mul juba läbitud ja 30ndad terendavad silme ees. Kuidas siis elu võrreldes 20ndate algusajaga muutunud on?

Eelneva elu kirjeldus
Kui olin noorem, polnud mul põhimõtteliselt mingeid muresid ega finantskohustusi. Ma võisin lubada endale seda, et ärkasin kell üks päeval ja avasin arvuti taga mõne mängu. Koolis käisin siis, kui juhtus ning hinded kannatasid. Minu ajaarvamine oli säärane, et hommikut sõin keskpäeval ja kell 3 või 4 öösel otsustasin viimaks magama jääda. Reegleid polnud ja olin "õnnelik".
Kunagine elu oli muretu nagu Prantsuse kuninga õukonnas.

Tundsin pidevat vaimset survet, sest teised minuealised olid juba päris kaugele jõudnud - kes oli firma loonud, kes kallimaga kokku kolinud, kes endale vägeva auto ostnud, kes ülikoolis mitu kraadi saanud jne. Teadsin, et pidin ka kunagi kusagilt alustama, aga mõte käia kusagil tehases pisku eest tööl, loobudes oma vabast ajast, hoidis mind tagasi. Mugavam oli elada pikendatud lapsepõlves ja lükata see eksistentsiaalne mure kuhugi hämarasse tulevikku. Suure detailse linna projekt Minecraft'is tundus tol hetkel palju lõbusam kui inseneridiplomi saamine.

Mul oligi see ettekujutus, et kõik ained on analoogsed nagu matemaatiline analüüs I&II või tehniline mehaanika I&II. See teadmine tõmbas motivasiooni nulli ja olin vaikselt juba alla andmas. Ma mõtlesin lootusetult - kas elu tõepoolest ongi nii tohutult raske?

Praeguse elu kirjeldus
Praegu on elu sootuks teine. Ma ärkan kergelt enne 6 hommikul, pesen, söön, kobin tööle ja olenevalt päevast käin ka koolist läbi. Õhtul jõuan koju, söön ja vaatan elukaaslasega telekat. Magama jään 22:30 paiku. Isegi kui ma püüan keskööni välja pingutada, olen ma selleks ajaks ikkagi juba teleka ees uinunud. Igaveseks on möödas need ajad, mil võisin kesköö paiku pidu panna ja hiljem hommikupäikesega kodu poole lonkida.

Praeguses elus valitseb kord. Voodi pole muidugi
nii hästi tehtud, aga saate aru küll.
Kuna käin tööl, võin endale erinevaid asju lubada, kui maksudest midagi järgi jääb. Maksud ja kulutused moodustavad suure osa eelarvetabelist ning ei saa õuele arutult igasuguseid bemme vedada. Kuna elukaaslane otsis mõned kuud tööd, siis pidin mina üliõpilasena meid ülal pidama ning see näitas mulle tõeliselt finantspoole pahupoolt. Lisaks ei saa riik kohe üldse ilma minupoolse 114 eurose tulumaksutagastuseta hakkama, nii et see lisas väljakutsele pisut kaalu (Kesikud maha!).

Siis lendas Passatil järsku õlipump ja rebis ka turbo kaasa, võttes meilt terve tonni elamisraha. Sellest inspireerituna otsustasin täiesti uue auto liisingusse võtta ja sissemakse jaoks müüsin ka Passati maha. Kuludega on palju lihtsam arvestada, kui iga kuu läheb mingi fikseeritud summa, mitte ei tule mingi järjekordne tonnine remondiarve. Üldiselt polnud sel Passatil häda midagi, aga ei taha enam siiski selliseid üllatusi saada, sest need on minu jaoks ikkagi liiga ootamatud.

Me saame küll hakkama, kuigi remont jäi pausile. Õnneks on kahes toas suurem osa põhimõtteliselt lõpuni ehitatud, mistõttu korraldasime lõpuks ka soolaleivapeo. Ehituse teine etapp võib natuke aega oodata, kuni end rahaliselt kogume. Muide, mu teinepool leidis lõpuks erialase töö!

Analüüs
Kui neid kahte eluviisi võrrelda, siis tegu on kahe kardinaalselt erineva filosoofiaga. Enne olin vaba kui lind, nüüd pean oma tegudest või tegematajätmistest aru andma. Enne elasin mängude maailmas, nüüd aga tööelu.

Õpingud on ka lihtsamaks läinud, sest jõledad baasained olen ära teinud, hetkel maadlen neist veel füüsika II-ga, sest pole saanud mahti seda varem ette võtta. Need nn päris ained on päris põnevad olnud, erinedes baasainetest ikka kardinaalselt. Näiteks kui baasainetes peab lehekülgede kaupa mingit ulmelist jama pähe jätma, siis nn päris ainetes piisas sellest, kui asja sisust aru said ning õppejõud olid ka palju andestavamad. See teadmine andis meeletu motivatsioonilaengu diplomi poole pürgimiseks ning hetkel lahutavad mind sellest veel kolm ainet, kaks projekti ja lõputöö.

Alustasin ka investeerimisega, mis alguses tõotas paljulubav olla, aga siis pani riik oma karvase käe ette. Seoses uue valitsusega on nüüd nii, et kui sissetulek on "liiga" suur, siis toimetatakse see lisarikkus kibekiiresti käest. Praegu võiks teoreetiliselt ka nii olla, et ükski sent ei teeni endale kaaslasi juurde, aga see on vast ikkagi parem variant kui see, et raha niisama kontol kopitaks ja väärtust kaotaks.

Muutunud on palju. Aga olen ma õnnelik? Kindlasti. Arvestades seda kunagist molluskielu, siis olen saanud endale nüüd seada mingisugusedki vahe-eesmärgid, mille nimel pingutada. Ajateenistus ja praegune elu on mulle ära tõestanud, et inimene vajab piiranguid, kasvõi mingil kujul, et funktsioneerida. Kui pole kohustusi ja muresid, siis kipub elu üsna kindlalt voolama Louis Ei-tea-mitmenda stiilis, peas ainsaks kinnisideeks oma igavaid elupäevi veidigi põnevamaks kruttida või taaskord dopamiini laksata.

Mul on hea meel, et olen vabanenud mineviku taagast ja tegevusetusest, sest see pehmendas mu ajusid iga päevaga, rääkimata tahtejõu likvideerimisest. Kindlasti on ka neid, kellel on teine kogemus, aga ma olen end nüüd nii palju tundma õppinud, et vähemalt minu puhul peavad ikkagi mingid reeglid ja ülesanded paigas olema, et elus täisväärtuslikult hakkama saada.

Lõpetuseks võrdlen ma erinevate vanusegruppide mõttemaailma, inspireerituna iseendast.

15: Kuni 10000kroonine (ca 640 eur) auto on päris hea tehing! Ei pea mingiks liisinguorjaks hakkama!
20: Ma saaks kahe autoga hakkama! Üks igapäeva- ja üks hobiauto!
26: Võtan ühe tuttuue auto liisingusse, sest mina ei viitsi küll enam töökodades käia.
___

15: 8000 krooni (ca 500 euro) eest saaksin ma jumala vabalt elada!
20: Kui panen iga kuu selle 500 eurot kõrvale, saan varsti päris vägeva auto osta!
26: 500 eurot kaob kui musta auku. Lõbutseda saan ma selle pisku eest, mis alles jääb.
___

15: Nii ilus ja täiuslik tüdruk! Aga ma... ma ei julge temaga rääkida, kuigi võiks ju vabalt kunagi ka abielu peale mõelda...
20: Eee... hei, kena neiu! Ma tahtsin öelda... Ma usun, et olen vist põnev inimene.
26: Nii et sa pole eriline pidutseja? Mulle sa sobid!
___

15: On juba kesköö. Lahe!
20: Kell on alles 3 öösel? Tunnike veel ja siis magama.
26: Kell on juba 23:30? Ah jaa, ma jäin vist kuskil tund aega tagasi magama, sest ma ei mäleta selle filmi lõppu.
___

15: Alkohol teeb inimesed nii vabaks ja lahedaks!
20: Mulle meeldib korralik joomine!
26: Ma see nädalavahetus ei võta. Järgmisel vist ka.
___

15: Individuaalsus ja väljendusvabadus üle kõige! Kui kunagi tööle lahen, siis sean kõik tingimused mina! Kes mind palkab, peaks olema õnnelik, et minuga koostööd saab teha! Mul pole küll õrna aimu, mida ma teha tahaks, aga siiski otsustan mina!
20: Ma ei tea üldse, mis tulevikus saab. Võiks ju nagu mõne tööotsa saada, või mis?
26: Mulle meeldib mu stabiilne töö.
___

15: Ilmselgelt saan ma kunagi rikkaks ja kuulsaks.
20: Ilmselgelt saan ma kunagi kuulsaks.
26: Parem sulanduda massi, kui liigselt tähelepanu tõmmata.
___

15: Ma olen introvert ja seega eriline.
20: Ma olen introvert ja see segab tõsiselt mul elus funktsioneerimist.
26: Ma olen introvert ja sa kuulsid seda minu suust.
___

15: Ma ei meeldi talle? Ma tõestan talle, et minus on palju meeldivat!
20: Ma ei meeldi talle? Mida ma siis nii valesti tegin?
26: Ma ei meeldi talle? Sitt lugu, lilleke rohus!
___

15: Kõik teised on lollid!
20: Pean püsima tarkade seas!
26: Pean tõdema - olen üks lollidest!
___

15: Võrdsus ja maailmarahu kõigile! Sotsialism on saavutatav, kui kõik kaasa aitame!
20: Kõik kommunärakad põlema!
26: Las poliitikud kemplevad omavahel, mul on muudki teha.
___

15: Rikkus on hiigelsuur villa megasuurel maatükil mere ääres.
20: Rikkus on edukas karjäär, ilus naine ja võimas maine.
26: Rikkus on pere, lapsed ja sugulussidemed.
___

15: 100aastaselt tahan ma olla nagu praegu - nooruslik, tegus ja energiat täis!
20: 100aastaselt tahan ma iga päev jalgrattaga sõita, et tervislik püsida.
26: Võiks enne 80. sünnipäeva voodis magades surra.
___

15: Ideaalne omadus - julgus!
20: Ideaalne omadus - tarkus!
26: Ideaalne omadus - kohanemisvõime!
___

15: Ma tahaks olla tuvi, et kõrgelt lennata.
20: Ma tahaks olla lõvi, et olla karjajuht.
26: Ma tahaks olla agaam, et naljakalt käia ja keelega ümbritsevat õhku katsuda.
___

15: Kuidas see võimalik on, et ma tean omaenda vanematest rohkem asju?
20: Tark on vanemaid kuulata, seega teen nende soovituste järgi.
26: Tark on vanemaid kuulata, aga parem otsustan ise.
___

15: Täiega tahaks tränaüritusele minna! Saaks ka naistega juttu teha.
20: Võiks mõnda rock-bändi kuulama minna. Saaks elu elamuse ja võib-olla ka mõne naisega tuttavaks.
26: Mu sisemine nohik nõuab Kraftwerk'i ja Star Wars'i sümfooniaorkestri kuulama minekut. See täidaks ühe päevaga kõik mu elu eesmärgid!


No comments:

Post a Comment