Saturday 24 March 2018

Alfad, beetad, oomegad...

Kiire ülevaade Kreeka tähestikust:

Alfa - Ta teeb kõike sügava enesekindlusega ja tema sarm võlub paljusid. Naised püüavad saada tema tähelepanu, sest ta on sündinud liider ja suhtleja.
Näiteid: Elon Musk, Vladimir Putin, Tony Stark ("Iron Man"), Mask.

Beeta - Ta on häbelik introvert, keda ta ebakindlus tihti tagasi hoiab. Naised kipuvad Beetat sõbratsooni pistma ning ta otsib oma tegudele välist heakskiitu. Ta on sündinud järgija ja käsutäitja.
Näiteid: Ross Geller ("Friends"), Milhouse Van Houten ("Simpsons"), Greg Focker ("Meet the Parents"), Charlie ("Me, Myself & Irene").

Oomega - Ta on Alfa vastand, aga heas mõttes. Ta on enesekindel, intelligentne ja karismaatiline, aga hoiab pigem omaette. Kuna ta on väga iseseisev ja on vaid mõned vähesed, keda ta usaldab, siis pole talle juhti vaja. Kuna ta kükitab oma koopas kunsti kallal, pole tal arenenud piisavaid sotsiaalseid oskusi ning tihti peetakse teda veidrikuks. Kuid kuna tal on oma kindlad väärtused ja huvid, siis ei hooli ta sellest, mida temast arvatakse.
Näiteid: Rick Sanchez ("Rick and Morty"), Albert Einstein, Jokker.

Gamma - Ta on nähtamatu ja isikupäratu toakaunistus. Teda võetakse kui inertset ballasti, kes lisab olengule toredust ja näiliselt kasvatab kohalolnute arvu. Taustalauljana pole ta järgija ega sündinud juht, aga vajadusel tuleb ka nende ülesannetega toime.
Näiteid: Bella Swan ("Twilight"), Cleveland Brown ("Family Guy").

Sigma - Ta on intuitiivne manipuleerija, kes suudab teisi oma tahtele allutada. On võimalik, et oma veenmisoskuste tõttu on ta isegi mõjukam kui Alfa või Oomega.
Näiteid: Kõik kurjad Disney võõrasemad või nende analoogid, Bondi filmide kurikaelad

Analüüs:

Olles tutvustanud erinevaid inimtüüpe, võrdlen ma alljärgnevalt Alfa- ja Beeta-mehi, sest nendevaheline ürgne "konflikt" on kõige tuntum ja päevakohasem.

Beeta poisikesed.
Beeta on kasvanud isafiguurita ja seetõttu on ema naiselikud jooned temas sügavalt juurdunud. Ta püüab kõigile meeldida, seetõttu on Beeta aldis kõigi soove täitma, arvates, et see teda meeldivamaks muudab. Olles õrnatundeline ja emotsionaalne, üritab ta olla perfektne ning on valmis seda ka teesklema ja püüab oma vigu varjata ("nice guy" fenomen). Pakkudes oma abi, ootab ta ka alati vastuteenet. Kuna nad ühtegi enda viga ei tunnista, kipuvad nad oma hädades teisi süüdistama, selle asemel, et vastutust võtta. Beeta põhiline "motivaator" ongi hirm läbikukkumise ees ning see hirm juhib kogu tema elu.

Kirjeldus on hirmus, eks ole? Noh, veel hirmsam on see, et ma ise olen kunagi äravahetamiseni samasugune olnud. Kunagi olin kibestunud, sest kadestasin teisi, kes julgesid elada. Selle asemel, et proovida suhelda inimestega, kes mulle meeldisid, hoidsin kõigiga distantsi, kartes end naljanumbriks muuta ja haiget saada. Nii elasingi teismeaastad "kivi all" ja tagantjärele arvan, et mul arenes välja päris raskekujuline depressioon. Ma ainult oletan seda, sest teadlikult ma abi otsima ei läinud ja mingit diagnoosi ma ei saanud. Oli päris raske elada, kui püüdsin kõigile meeldida, aga millegipärast see ei töötanud. Mu tollane loogika ju ütles, et kui kohtlen teisi hästi, koheldakse ka mind nii. Olukorra parandamiseks ei osanud ma ka midagi ette võtta, sest sel ajal olid inimsuhted minu jaoks täielik müstika.

Õnneks sattus aastate eest minu kätte selline nähtus nagu Orgasmiraamat. Ma ei hakka seda siin pikemalt promoma ega lahkama, sest huviline leiab selle netist ja raamatukogust ise üles. Aga oluline oli see raamat sellepärast, et see avas mulle tee inimsuhete maailma ja näitas, kuidas asjad tegelikult töötavad. Ma sain aru, et päris kõik ei toimi kaine mõistuse põhjal ning elus hakkama saamiseks peab teadma, kuidas inimestega suhelda. Tänu sellele ühele teosele jätsin Beeta-majanduse igaveseks selja taha, sest mu mõttemaailm muutus radikaalselt. Miks selliseid asju koolis ei õpetata? Aga jätkame võrdlusega.

Isane Alfa.
Alfa peamine tunnus on mehisus. Ta on psüühiliselt (ja füüsiliselt) tugev ning tema kindel olek võimaldab kaitsta igat naist. Kuigi arvatakse, et nad on jobud, siis tegelikult see nii pole. See arvamine on tulnud Beetadelt, sest Alfad julgevad võtta elus seda, mida ihaldavad. Üks Alfade imepärane tunnus on see, et kuna nad ei karda teiste reaktsiooni, räägivad nad kõik ausalt ära, mitte ei hoia endas kinni. Kui miski neid häirib, siis nad annavad sellest märku, mitte ei kannata vaikides. Alfad võtavad ka väiksemaid või suuremaid riske, sest nad teavad, et edu põhineb proovimisel ja mugavustsoonist väljumisel. Alfade edu saladus peitub selles, et nad ei otsi välist heakskiitu, vaid nende enesekindlus tuleb seest. Nad teavad enda väärtust.

Põhimõtteliselt sujub Alfal kõik justkui iseenesest, samas kui Beeta meeleheitlikult rabeleb, püüdes endast head muljet jätta. Alfa lapsepõlv on olnud täisväärtuslik ja elu on läinud paremat rada. Beetal on olnud lapsepõlves mingi puudujääk, tihti on ta olnud tunnistajaks vanemate lahutusele ja see on kummitanud teda veel pikki aastaid. Sellepärast võibki Alfa end üsna vabalt tunda ning Beeta püüab vältida uuesti haiget saamist. Alfa on nagu külma sõja aegne USA, kellel tööstus ja kõik muu kenasti laabus. Kuigi tuumasõda kummitas pidevalt, suudeti tulevikku optimistlikes toonides näha ja unistati kosmosereisidest. Beeta on nagu NSVL, sest KGB hingas tavakodanikule pidevalt kuklasse ja ebakindel riigiaparaat ei lubanud tavainimesi nii lihtsalt välismaale, kartes, et nii puruneb illusioon täiuslikust nõukogude elust. NSVL põlastas USAd, kuid soovis olla sama edukas ja järgis alateadlikult tema loodud trende. NSVL passiivne agressiivsus väljendus tuhandete tuumalõhkepeade ja tankide tootmises.

Piirid on väga hägused, kui peab inimesi Kreeka tähestiku järgi liigitama hakkama. Olen veendunud, et ükski kirjeldus kellegi kohta päris 100% ei kehti, sest inimese isiksus on komplitseeritum kui koondatud stereotüüp.

Hull Oomega. Mina siis.
Kuidas ma ennast liigitaksin? See kõik oleneb tegelikult mu tujust ja energiatasemest. Olgu kuidas on, omadused, mis säilivad mul igas olukorras, on järgmised: kipun seiklema enda maailmas, olen enda isiksuses kindel, mul on kindlad tõekspidamised, fännan veidraid asju ja ma kipun tõtt rääkima ka siis, kui see on sobimatu. Need omadused kalduvad peamiselt Oomega poole.

Aga kui ma olen puhanud, tunnen end täielikus peomeeleolus ja olen äkki ka paar tilka võtnud? Ja kui seltskond kipub olema passiivne? Sel juhul hakkavad minu kohta kehtima järgmised seaduspärad: muutun jutukamaks, proovin uusi asju ja tunnen end tõelise mehena. Näha on, et tegu on Alfa omadustega.

Mis saab aga siis, kui ma lihtsalt... ei viitsi olla? Siis iseloomustavad mind sellised jooned: ei haara initsiatiivi, teen kõik nii nagu peojuht või mõni aktivist korraldab, kardan endale häbi teha ja sotsiaalsed oskused on kartulistki kehvemad. Tundub, et tegu on Beeta omadustega (Kasutan siin lauses ka "ebakindlat" kõneviisi!).

Seega, kui ma olen omas sõiduvees või miski motiveerib mind tugevalt, olen segu Alfast ja Oomegast, mis on huvitav, sest need on tegelikult üksteise vastandid. Sel juhul kipun ma ringi toimetama ja olukorda juhtima, sest ma imestan, et miks küll keegi midagi põnevat ei tee. Tuleb meeles pidada, et kuna ma olen introvert, siis minu akud tühjenevad sel juhul kibekiirelt. Juba tunni või paari möödudes on tahtmine loiuks muutuda.

Kui ma aga sooviks parema meelega kodus olla, saab mind kirjeldada kui Beeta ja Oomega segu. Olen siis passiivne nohik, kes sõnades kogemata tähti segi hakkab ajama ja maine veatu hoidmine muutub järsku mingiks kinnisideeks. Ja mõistliku vestluse juhin aja jooksul ulmeteemadele.

No comments:

Post a Comment