Saturday 1 October 2022

Mis on youngtimer?

Seoses Automoto foorumis loetud teemaga (Uued Youngtimerid tulevad peale) tekkisid mul mõned mõtted. Et ma olen AM foorumis nagunii vaid lurker, siis ei hakka ma selle jaoks eraldi kasutajat tegema.

Kindlat definitsiooni on raske leida, sest see erineb riigiti, aga üldiselt liigitatakse selle mõiste alla heas korras masinad, mis on 20-30 aastat vanad ning mis ei liigitu veel oldtimeriteks. Eestis tähendab oldtimer ehk vanasõiduk masinat, millel on vanust vähemalt 35 aastat, on väga heas korras ja täidab vastavalt tootmisaastale määratud originaalsuse protsentuaalsed nõuded.

Audi V8

Sisuliselt liigituvad autod järgmistesse kategooriatesse:

* Igapäevaliikur (kuni 20 a vanune argisõiduk, millega osaletakse igapäevaselt liikluses)

* Youngtimer (rangelt defineerimata grupp, kuhu kuulub enamasti 20-30 aastane sõiduk, mida tehnikasõbrad oluliseks peavad)

* Prügikala (ei liigitu youngtimeriks, aga on liiga vana, et kuuluda igapäevaliikuri alla, samas pole veel ka piisavalt vana, et kvalifitseeruda vanaautoks)

* Vanaauto kandidaat (masin, mida piisava vanuse tõttu on võimalik musta numbri kandidaadiks esitada; ei pea olema endise youngtimeri staatusega)

* Vanaauto ehk oldtimer (riiklikult musta numbriga tunnustatud vanaauto, mis täidab talle esitatud originaalsusnõuded)

Kuna youngtimer on mitteametlik hall ala, pakun välja kindlad raamid, mille järgi teeniks auto selle tiitli välja. Aga enne seda on vaja selgeks teha, mida youngtimer minu jaoks sisuliselt tähendab. Esiteks me teame, et on olemas masinad, millest räägitakse veel aastakümneid pärast tootmise lõpetamist ja on ka masinaid, mille olemasolu unustati juba tootmise ajal. Ilmselgelt on youngtimer midagi, mida rahvas ei unusta. Teiseks - kuna laialivalguv youngtimer pole kindlates raamides oldtimer, siis pole sellel kindlaid bürokraatlikke nõudeid, vaid youngtimeri mõiste eksisteerib autohuviliste kollektiivses teadvuses.

Mõned ettepanekud mõiste "youngtimer" paremaks defineerimiseks

* Arvesse tuleb võtta eelkõige Eesti konteksti. See tähendab, et vaadelda tuleb Eesti territooriumit, rahvast, kultuuriruumi ja ajalugu. Seda mahtu saab laiendada (naaber)riikidega, mis on olnud Eestiga ajalooliselt seotud (NSVL okupatsioon, paadipõgenikud Rootsis, Soomes töötavad "kalevipojad" jne).

* Automudelil peab olema kindel roll mingi põlvkonna elus. Lada aitas rahva ratastele, Ford Sierra oli paljudele esimene korralik lääne masin. Kui GAZ-24 Volga oli kunagi ihaldusväärne ministrite tõld, siis lutsukommidisainiga rikutud 90ndate GAZ-31029 Volga eestlastes erilist erutust ei tekita, sest 90ndateks oli Eesti Vabariik iseseisev, turg vaba ning Vene autod sügava põlu all.

GAZ-24 Volga
Gaz-31029 Volga

* Auto peab elustama mälestusi. Mäletan, et tänavail seisis tihti mõni Opel Senator A ja lootsin sellega kunagi ka ise sõita.

* Auto pidi olema mingil ajaperioodil väga ihaldusväärne. Nõukogude ajal Lada, 90ndatel Sierra ja mersud jne.

* Mikroarvulisi anomaaliaid, nišitooteid, erandlikke katsetusi ja kättesaamatuid väikesearvulisi eriseeriaid ei arvesta. Näiteks mõned näevad kirvenäoga Fiat Multiplasid igal ööl unes, samas rahva üldsus hoidis sellest autost pigem eemale. Kui Ford Sierra sai kõikide teiste kriteeriumite järgi endale youngtimeri staatuse, siis fakt, et sellest tehti ka Cosworth erimudeleid, ei muuda seda autot seetõttu erilisemaks. Sierra on endiselt Sierra, olenemata mootorist. Samamoodi, kui Renault Cliole pandi V6 mootor peale, tekitades niimoodi Renault Clio Sport mudeli, siis kuna teised kriteeriumid on täitmata, ei ülenda see erimudel autot veel youngtimeriks.

* Varustustase ei mängi mingit rolli. Youngtimeriks võib saada nii plank BMW 518 E34 kui ka täisvarustuses BMW M5 E34. Youngtimeriks saab eelkõige kindel kere (või mudel, kuidas keegi nimetada tahab), mitte konkreetne auto. E34 on ikka E34, olgu tal peal 1,8-liitrine R4, 4,0-liitrine V8 või 3,5-liitrine M5 R6, rääkimata hallist "kaltsusisust" või valgest nahast puitliistudega salongist.


* Originaalsus peab olema suures osas säilinud, aga seisukord ei mängi mingit rolli. See tähendab, et autol peab puuduma nn pornotuuning (tiivalaiendid, spoilerid, toonklaas, rally-istmed, mitteajastukohane velg), samas ajastukohasele tuuningule võib teha erandeid (nn kapsariiv Ladade tagaaknal). Samuti võib masin olla mootoririkkega, mõlkis ja juba 10 aastat kuuris paksu tolmukihi all, kuigi piir selle ja taastamiskõlbmatu metallihunniku vahel võib olla õige õrn. Muidugi on hea toon käia näitustel ja kokkutulekutel korralike, puhaste ja roostevabade autodega, aga see on juba eraldi teema, mis ei määra youngtimeri staatust.

* Igapäevane kasutus on oluliselt vähenenud võrreldes hiilgeajaga. Kunagi seisis hall BMW E30 iga nurga peal, täna pole seda enam praktiliselt olemaski. Kusagil Kesk-Aasias veetakse VAZ-2101 tüüpi masinaga õunu turule, kus teisel samasugusel masinal on pagass täis karakull-lambaid, mistõttu konkreetselt seal piirkonnas on tegu tavaliste "argikaubikutega". Meil on VAZ-2101 aga hinnatud klassik.

* Auto vanus peab jääma vahemikku 20-35 aastat. Sellest vanusest vanemaks saanud youngtimerid kandideerivad oldtimeri staatusele ehk nende nimetuseks saab "vanaauto kandidaat". Musta numbri saanud masinad tunnistatakse oldtimeriks ehk vanaautoks.

Veidi selgitavaid näiteid

BMW E34. Kui auto täidab igas muus mõttes youngtimeri kriteeriumid ära, aga sellel on maani ulatuv spoileriring ja kummaline kahetooniline custom värvilahendus, siis see tähendab, et auto on liigselt ümber ehitatud ja ei esinda enam seda originaalset ideed, mis oleks temast youngtimeri teinud.

Lada 2105 VFTS. Auto on väga heas korras, järgib kõiki turvapuuri ja mootori tehnilisi nõudeid, olles autentne rallimasin, millega ka tollal võisteldi. Aga et tegu on erikorras ümberehitusega, on ka suurem osa originaalsusest kadunud (armatuurlaud, istmed, klaasaknad, veermik, mootor jne), mis tähendab, et see ei kuulu youngtimeri alla. VAZ-2105 kere täidab muud vajalikud nõuded, olles näiteks osa inimeste mälestustest ja mahtudes ajalistesse raamidesse, aga radikaalne ümberehitus välistab youngtimeri staatuse saamise, sest tegu on täiesti eraldi mudeliga, mis baseerub 2105-l. Samas võimalik, et kunagi saab see vanaautona musta numbri.

Opel Lotus Omega. Opel Omega täidab kõik kriteeriumid, olles kindel youngtimer. Opel Lotus Omega on väikesearvuline eriseeria, aga seda saab vaadelda kui Opel Omegat, sest välimus on pea äravahetamiseni sarnane tavamudeliga, samuti on see tänavalegaalne nagu originaalmudel. Opel Lotus Omega on kindlalt youngtimer, sest see on tegelikult Opel Omega, mis tuli tehasest võimsama mootori ja parema veermikuga, aga mida paljud lihtsalt osta ei jõudnud.

Citroen Xantia. Auto on õige vanusega, väga heas korras ja ilma tuuninguta, aga youngtimeriks saamist takistab laia huvi puudumine. Kokkutulekutele veeretakse pigem S-klassi mersude ja Ladadega, aga keegi ei tule mõttele, et võiks tulla 1992. aasta Xantiaga. Kuigi Citroen on teinud vägevaid mudeleid, mis on ajalukku oma jälje jätnud, pole Xantia näol tegu väga ihaldusväärse masinaga. Kahtlemata on mõnel inimesel autoga soojad mälestused, aga suuremat osa tehnikasõpru jätab see näotu mudel täiesti külmaks.

Lõpetuseks

Mis ma välja pakkusin, pole kindlasti universaalne tõde, vaid üks nägemus kollektiivses arusaamas, mida tähendab youngtimer. Teema kütab üles kirgi ning ei jäta ühtegi autosõpra ükskõikseks, mis tähendab, et youngtimeri mõiste vajab kindlat vundamenti, millele rajada selle selgepiirilisem definitsioon.

Lõppude lõpuks ei hakata loodetavasti kedagi vanatehnikaüritustelt minema ajama, kui saabutakse sinna liikuriga, mis youngtimeri mõiste alla mahtuda ei suuda. Huvi pakkuvad ja nostalgiat tekitavad perioodid on igal põlvkonnal ja indiviidil erinevad, aga just see teebki üritused nii põnevaks, kuna seal kohtuvad erinevate koolkondade esindajad - kodarratastega veteranide elushoidjad, rangelt vaid haruldasi erimudeleid kummardavad puritaanid kui ka endavanuste masinatega kulgev noorem põlvkond, kes kunagi vanade olijate positsioonid paratamatult üle võtavad.

No comments:

Post a Comment