Monday 8 July 2019

Einar Laigna mõtteteri

Tänase seisuga on Einar Laignal 82 aastat elukogemust kuhjunud. Palju õnne! Sõjaväelane, õpetlane ja vaimulik on aastate jooksul käinud erinevates raadiotes ja loengusaalides enda teadmisi jagamas, ise olen lugupeetud härrasmehe mõtisklusi kuulanud Nõmme Raadiost. Veel kordagi pole ma pidanud pettuma, sest tema tasakaalukus, kombekus, loogiline mõtlemine ja filosoofiline maailmakäsitlus suunavad mind aina järgmisi loenguid kuulama.

Võin väita, et tänu temale olen suutnud end palju paremaks inimeseks voolida ning selle eest avaldan ma ka suurt tänu. Kuigi mõnede üksikute ideede või väidete suhtes ma pisut oponeerin, on mehe mõtteid ja argumenteerimist ikkagi põnev kuulata. Kui peaks koostama mingi nimekirja Eesti tarkadest, siis mina asetaks ta kindlalt esikohale.
Järgnevalt avaldan ma mõned Laigna eredamad mõtteterad, mis mu õlgadel istuvas võlvsaalis pikemalt kõlama jäid. Tegu on parafraseeritud mõtetega, aga ideed jäävad ikkagi samaks.

***

Teadmisi peab igaüks ise otsima ja läbi töötama.

***

Valitseja ei pea olema heatahtlik. Nikolai II ei löönud revolutsionääre maha, mistõttu Trotski tappis miljoneid inimesi.

***

Valitseja peab ka ebameeldivaid otsuseid tegema. Valitseja peab riigi päästma.

***

Eetilised küsimused esitatakse kõigepealt iseendale - kas ma ise?

***

Humanitaarintelligentidega vaidlemine tüütab ära, kuna neil pole olnud kunagi vajadust kontrollida oma väidete paikapidavust reaalses maailmas.

***

Kristlus kujunes tagakiusatud ja allasurutud oludes, mistõttu sellega ei tormanud ühinema igasugused aferistid. Sellepärast on see võimsaim institutsioon inimkonna ajaloos.

***

Kotkas lasti vabaks, aga lõunasöögiks tuli lind tagasi. Enese elus hoidmine oli tähtsam kui vabadus ja väärikus. Sokratese ajal öeldi Kreekas, sarnaste teemade arutlemisel, et oleme elus, oleme alles.
"Molluskid Pireuse lahes on ka alles," ütles Sokrates.

***

Pullidel, lehmadel ja muudel sellistel sarvelistel on kaelal tugevad üles-alla lihased, kuid väänamisele ei pea nad vastu. Inimesel on võimalik seetõttu suur pull pikali väänata.

***

Madu salvas ja mürgitas inimesi. Tark andis talle nõu, et madu peaks elama sõbralikult ja head tegema. Madu otsustas nõu kuulda võtta. Aja möödudes nägi tark linna peal, et lapsed viskasid ja kiusasid armetut madu, kes veel vaevu elus oli.
"Mis siis juhtus?" küsis tark.
"Näed, elasin su nõuande järgi ja vaata, mis minust sai..."
"Ma ütlesin, et tee head ja ära salva teisi. Ma ei öelnud, et sa hambaid ei tohi näidata."

***

Kui rahval ei ole juhti, muutub rahvas röövlijõugule saagiks.

***

Enese oponendi kahjutuks tegemine - kiida teda. Mängi lolli ja kuula elementaarseid asju, mida ta sulle uhkelt seletab.

***

Kui ideaalid "lagunevad", siis inimene süüdistab ideaali, mitte iseennast. Ega ideaal pole halb, kui inimene on küündimatu.

***

Kui inimesi "valearvamustega" õrritada, siis püüavad nad sinu arvamust ümber lükata, avaldades oma tõelised seisukohad.

***

Eestlane on Krati usku ja tahab kohe rikkaks saada. Tasapisi tööga on võimalik kasvatada jõukust, ilma laenamiseta, ilma ennast sõltuvusse viimata. Ilma, et ma annaksin võimaluse kellegil hakata minu töö vilju omandama ja minu elumahlu täiesti ise ilma oma tööta omandama. Üks riik peaks samamoodi ennast üles ehitama, mitte tahta kohe rikkaks saada.

***

Kristus läks oma teed - tõde ja armastus. Armastus ilma tõeta on lääge. Tõde ilma armastuseta on julm.

***

Tõe rääkija peab teadma, et ta teeb ennast löögialuseks.

***

Eesti on nagu pendel ida ja lääne vahel.

***

Kuidas riik õitsele puhkeks? Friedrich Barbarossa kutsus inimesi üles põllumaid harima ning kes seda tegi, sai maatüki endale.

***

Võimu saab anda ainult neile, kellele see pähe ei hakka.

***

Impeeriumid ei kuku kokku mitte muul põhjusel kui sellel, et tema elanikkond ei usu enam nendesse alustesse, mille abil impeerium oma olemasolu põhjendab.

***

Õige demokraatia oleks see, kus on paaris arv kandidaate ja kui hääled jagunevad pooleks, siis see on märk sellest, et tuleb töötada teemaga edasi, kuni kõik on ühehäälselt nõus, et see otsus, mis on, on tõesti kõigile hea ja kasulik.

***

Juutidel on see tarkus, et kui on tark mees, siis nad kutsuvad selle enda hulka, nad katsuvad talle sokutada juudi naise naiseks, nad teevad ta oma inimeseks. Hilisematel aegadel tema kirjutisele pannakse juba juurde, et aga juut ta oligi. Võetakse omaks ühesõnaga. Tehakse hea asi oma asjaks.

***

See on ju hädavajalik, et... milles viga on? Ma ise ei näe, ütle; sina näed kõrvalt, ütle ruttu, see on ju minu kasu, eks ole. Ja kui sa teed mulle märkuse, siis sa oled ju mu sõber. Sa tahad, et ma parandaksin seda asja. Ku sa märkust ei tee, siis sa oled vaenlane. Sa lased mul eksida.

***

Mis lülitab tahte käima?
Positiivne hirm näiteks. Või võimas tahe midagi saada. Vastutus.

***

Nõrkus ahvatleb ründama mistahes valdkonnas.

No comments:

Post a Comment