Wednesday 20 March 2019

Vandenõuteooriad

Mõtlesin avaldada mõningaid mõtteid vandenõuteooriatest, eriti just Telegram.ee teemal. Telegram.ee loodi 2013. aastal Ulmefilmi jätkuna Hando Tõnumaa poolt ning ma ise liigitan end nn vanade lugejate kildkonda. Enne kui pead raputades mu postituse sulgete, kuulake mind ära.

Telegram.ee on alternatiivne uudisteportaal, kus ei käsitleta värskeid õnnetusi või mis mõnel seltskonnadaamil peol seljas oli, vaid täiesti teistsuguseid asju, mida mina nimetan "olulisteks". Olulise all mõistan ma väheräägitud asju, mis mõjutavad otseselt inimese elu. Nendeks teemadeks on minu silmis näiteks poliitika, teaduse areng, meie elu muutvad otsused, tulevikutrendid, nõuanded kriisi korral käitumiseks, ellujäämisnipid ja erinevad mahavaikimised. Kuna Telegram.ee katab neist palju, on see ka kohe algusest minu huviorbiidis olnud.

Telegram.ee reputatsioon on kõvasti kannatada saanud nii Skeptik.ee poolse halastamatu kriitika poolt kui ka peavoolumeedias. See hakkab siin ka minu poolt tuld saama, aga enne Mihkel Rauaks kehastumist tahan rääkida kõigest kordaläinust.

Hando Tõnumaa rõhutab peaaegu igas postituses ja sõnavõtus, et alati peab kõike kriitikaga võtma ning oma peaga mõtlema. See on kontseptsioon, mille levitamise eest tahan ma rohkelt kiidusõnu jagada. Juba keskkoolis rõhutas sama juttu ka minu ajalooõpetaja T.S., suunates mind mõtlemise teele, selle asemel, et kõike kirjutatut või näidatut kohe uskuda. Ei ole ju nii, et kõik, mis jõudnud televiisorisse, peab tõsi olema.

Ulmefilmis käsitletud Föderaalreservi teema on uurimist väärt, sest see asutus on nagu riik riigis, mis ei taha väga kellelegi alluda. Mõtlema paneb ka asjaolu, et Nixon ühendas dollari kullavarudest lahti, mistõttu tänapäevani püsib dollari väärtus vaid usalduse toel. Põhimõtteliselt trükib Ühendriikide valitsus katteta mänguraha ning vajadusel võib ta ka puuduolevaid miljoneid juurde tekitada, aga seda inimeste säästude arvelt, mis kaotavad inflatsiooni tõttu väärtust. Eks see ole suurvõimude privileeg.

9/11 teema on mulle kuidagi eriline, sest nägin seda väiksena televiisorist ning miski muu pole jätnud nii võimast muljet. Isegi 10aastasena sain ma aru, et midagi oli pöördumatult liimist lahti, sest maailma võimsaimale riigile tungiti kallale. Vandenõuteooriatest kuulsin ma noorukieas ning veidi hiljem uurisin, mille ümber kogu see jant üldse käib. Tornid kukkusid kokku, sest lennukid põrutasid sinna sisse, mis muud seal ometi olla sai? Aga oli, sest üks torn otsustas kokku variseda ilma lennuki abita. WTC hoone nr 7 mõistatus on siiani lahendamata, sest mina kui tehnilist mehaanikat ja ehitusmehaanikat õppinud insener keeldun uskumast, et katusele sadanud rusud sundisid hoone veidi hiljem vabalangusse. Kui kaksiktornidega seotud hologrammide jura eemale heita, siis WTC 7 teema väärib küll hoolsamat menetlemist. Ma saan aru, et kuumus muudab terase pehmeks, aga rusud kukkusid katusele, mitte maja vundamendi sisse!


Tõnumaa saatis Eesti Vabariigi kõrgematele ametnikele kirjad, kus selgitas Ulmefilmis käsitletud teemade diskussiooni vajalikkust. Nähes isegi, et mõned asjad on piinlikul kombel pädeva selgituseta, pidasin ma seda heaks mõtteks, sest avalik arutelu probleemsetel teemadel on ju demokraatia alustala. Kahjuks ei vaevunud võimurid asjast välja tegema, aga sel on ka üks rahutuks tegev põhjus. Tõnumaa väitel olevat üks anonüümsust soovinud ametnik väitnud, et neil olevat keelatud asja kommenteerida ning kui Tõnumaa jutt tõele vastab, siis on asi ülimalt kahtlane. Miks ei tohi demokraatlikus ühiskonnas teatud teemadel sõna võtta, ei arva ma vist iial ära. Kui kogu see vandenõuteooriate kogum ongi 100% jama, siis peaks saama seda ju targemate poolt ümber lükata? Miks keeldusid "targemad" selgitusest? Hakkan vägisi kahtlustama, et äkki on neil tõesti midagi varjata.

Kuigi tegu pole otseselt Telegram.ee-ga seotud asjaga, käin pinnapealselt ka muusika teema läbi. Hando Tõnumaa veetud bänd Future Brain on mind saatnud ülikooli algusaegadest saadik, sest selle elektrooniline-psühhedeelne retrohõng sobitub ideaalselt minu üldise muusikamaitsega. Eriline kombinatsioon, mida pole veel õnnestunud mujalt leida, osutus minusugusele hullule täielikuks hõrgutiseks, mida mekin tänaseni. Muusikalises loomingus domineerib nn maatriksist ärkamise temaatika, aga see lisab psühhedeelsele muusikale vajalikku salapära.
Nüüd muutun veidi karmimaks, sest ükski õige kriitika pole vaid ühekülgne jumaldamine või mahategemine. Mis siis Telegram.ee puhul viltu on?

Tegu on alternatiivmeediaga, mis ei filtreeri midagi, ükskõik kui jabur see ka poleks. Tegelikult üks filter tal siiski on - Telegram.ee võtab vastu vaid selliseid "fakte", mis peavoolumeedias kajastamist ei leia, mistõttu tekibki seal segu reisilennukitelt pihustatavatest keemiapilvedest, lamedast maast, energiatest ja kahtlase väärtusega ravimeetoditest. Sekka ka grammike tõde.

Häda on selles, et kõike tõe pähe serveeriv Telegram.ee ei näita, milliste artiklite puhul on tegu hämaga ja millistel võib tõepõhi all olla. Sisuliselt ütleb see vaid, et mõtle kriitiliselt, ärka üles ja hakka aga infomüras ise tuhnima.

Raske on kommenteerida sellist jama nagu lame Maa. Kes seda asja ajavad, ei ole võimelised gravitatsiooni olemust mõistma, mida demonstreeris ühes artiklis ka USA mereväe allveelaevnik. Tema sõnul pidavat allveelaev ühel hetkel pinnale tulema, kui see sõidab täiesti otse kerakujulise Maa ookeanis. Tema sõnul peab tüüridega laeva alla suunama, et mitte veest välja hüpata kui küürvaal. Tule taevas appi. Kas gravitatsioon polnud mitte selline asi, et iga keha tõmbab teisi kehasid enda raskuskeskme suunas? Vsauce on sel teemal ka suurepärase video teinud, selgitades lameda maa absurdsust. Ütleme nii, et mida lähemal te äärele olete, seda rohkem kaldu peate olema, arvestades seda, et gravitatsioon tõmbab kõike lameda maa keskpunkti suunas. Siin ka minupoolne üleskutse kõigile lastele - käige ilusti koolis, mitte ärge tehke poppi.
Teine asi, mis mind häirib, on see, et ikka ei taha mõned uskuda, et suutsime Apollo 11 kuule saata. Mis seal siis nii ebamaist (pun!) on? Hirmsat rõhku ju pole nagu merepõhjas, on vaid paras ports vaakumit, kus saad takistusteta edasi kihutada. Maast kaugemal on ka gravitatsiooni mõju pisem, tehes kauged lennud võimalikuks. Samuti vedeleb kogu mahajäetud varustus kenasti igas kuu maandumispaigas, rääkimata astronautide poolt paigaldatud peeglist, millega saab Maa ja kuu vahelist distantsi mõõta.
Keemiapilved, GMO ja vaktsiinid on samuti sealse manitsuse all. Väidetakse, et meid pumbatakse igasugustest ainetest täis ja lisaks pritsitakse meile veel mingeid kemikaale peale, et muutuksime loiuks ja kergesti manipuleeritavateks. Minugi jaoks on keemia täielik müstika, aga nii palju mul oidu on, et välistada nendega mingid voodoo trikid. Jah, droogid-rahustid-antidepressandid on küll olemas, aga neist ükski ei pane inimest valitsuse ees koogutama nagu väidetav MK Ultra projekt.

Asja uba on selles, et kaks nähtust on omavahel lahutamatult seotud. Tüüpiline vandenõuteoreetik esiteks ei mõista asja olemust, mille üle ta mõtiskleb. Et endale asi arusaadavaks teha, leiutab ta raamatute lugemise asemel nullist erinevaid reegleid ja seaduspärasid, et asi loogiliselt toimiks. Teiseks on asi suhtumises. Nagu kunagi punkarid, soovivad mässumeelsed vandenõuteoreetikud alati üldsusele vastanduda ning räägivad igas asjas vastu, olenemata teemast.

Olen nõus, et leidub üksikuid teemasid, mida valitsused püüavad varjata, sest igas kapis leidub mõni luukere, kui lugeja ka korraks enda elule mõtleb. Minagi kahtlen mõne väite õigsuses, kui see tundub laest võetuna ning puuduvad allikad, aga ma olen veendunud, et meie valitsused ei aja niimoodi udu nagu Põhja-Korea oma, kus see on režiimi paratamatu eripära. Ma võin küll vahel valitsust kiruda, et miks meil nii madalad palgad ja kõrged maksud on, aga ma ei usu, et valitsus seda sihilikult mingi globaalse vandenõu raames teeb. Meie valitsus töötab vaese Eesti tingimustes nii hästi kui oskab, sealgi on inimesed nagu meie, kes teevad vahel vigu.

Aga vandenõuteoreetikud lähevad asjaga üle piiri ja kuulutavad, et valitsused valetavad iga asja kohta. "Me pole leidnud maavälist elu." Vale! "Me ei kohusta lennufirmasid salaja kemikaale taevasse puistama." Vale! "Liiklussurmad olid varem langustrendis." Vale! "Meie eelarves on puudujääke." Vale! "Valitsuse ametlik seisukoht on, et 1+1=2." Vale! Jne.

Aga kõikidest ebakõladest hoolimata loen ma Telegram.ee-d ometi edasi. Miks? Aga sellepärast, et ma armastan ulmet ning see on sel teemal üks paganama vahva eestikeelne allikas. Ma tean, et enamus artiklitest on sisu poolest kasutu sopp, aga ma hindan sealset arutlus- ja kujutlusvõimet. Et keegi on suutnud asju täiesti teise nurga alt näha, mõjub mulle värskendavalt. Kaua ma ikka tõsiseid teadusartikleid loen ja tõden, et tähtedevahelisi reise minu eluajal sõiduplaanidesse ei tule? Vahel on tore avada mõni ufolugu ja kujutleda, kuidas hõbekombinesoonides tulnukad pika reisi ette võtsid ja mis tsivilisatsioone nad Maa suunas kihutades veel kohtasid. Näiteks seebikate passimise asemel loen ma ulmejutte, sest peale kujutlusvõime ergutab see ka minu meelelahutussoont. J. K. Rowling kirjutas ju ka terve entsüklopeedia Harry Potteri maailma jaoks, mis on justkui "autentne" teatmeteos.

Kui lugejal jätkub kriitilist meelt ja huvi ulme vastu, soovitan Telegram.ee-d teilegi!

No comments:

Post a Comment